i-ARRCについて / About us

国際高等教育院附属国際学術言語教育センター(International Academic Research and Resource Center for Language Education (i-ARRC))は、グローバル社会に対応する革新的な言語教育の実施を目的として組織され、教養・共通教育における外国語科目の運営を行うとともに、学生の自主的な言語学習を支援しています。

センターには英語教育部門、初修言語教育部門、課外教育部門の3つの部門を設置しています。

英語教育部門は、一般学術目的の英語 (EGAP) に関する科目のうち、ライティング-リスニング (WL) とE3科目の円滑な運営および中長期的な改善の任務を遂行しています。特にWLにおいては、リスニング教材の導入ならびに少人数制クラスを実現し、学生の自律的な言語学習を促しています。現在は、独自のライティング教科書開発やE3科目の改革にも着手し、EGAP科目を通じての学術的言語技能の発展に貢献しています。

初修言語教育部門は、教養・共通教育としての初修言語教育がより豊かな成果を上げるための環境整備を中心とした活動に取り組んでいます。初修言語教育を担当する教員を対象として、授業Tips共有ツールやFD活動推進サービスを提供し、受講者の意見を取り入れた授業環境の構築を支援しています。

課外教育部門は、外国語で会話・議論・スピーチする機会を提供する各種イベントや資格試験受験の支援などを通じて、正課と連携しつつ学生の外国語運用能力の向上を目指します。特に内向きの傾向が指摘される日本人学生に、海外留学や本学の国際学術交流活動への主体的参加を促すとともに、外国人留学生との積極的交流の場を提供し、(両者の)コミュニケーションスキルを涵養するための全学共通プラットフォームの構築を推進します。



The International Academic Research and Resource Center for Language Education (i-ARRC) at ILAS was established to deliver innovative language education in a global society. In addition to administering foreign language courses as part of the university's liberal arts and general education, it supports students' autonomous language learning.

The Center comprises three divisions: the Division of English Language Education, the Division of Education for Languages Other Than English or Japanese, and the Division of Extracurricular Education.

The Division of English Language Education ensures the effective administration and medium-to-long-term improvement of courses in English for General Academic Purposes (EGAP): Writing and Listening (WL) and E3 (courses for improving English language skills). In WL, the Division provides listening-learning materials and conducts small-group classes, encouraging students to engage in autonomous language study. The Division has been developing original writing textbooks and is planning to update E3 courses. It thus contributes to the development of academic language skills through EGAP courses.

The Division of Education for Languages Other Than English or Japanese focuses on upgrading teaching environments for better learning outcomes in those languages as part of liberal arts and general education courses. The Division supports its language instructors by providing an online tool for sharing lesson tips, as well as other faculty development services. It thus promotes classes that incorporate students' feedback into teaching.

The Division of Extracurricular Education aims to enhance students' command of foreign languages in cooperation with the regular curriculum teaching. It organizes events for conversation, discussion, and speech presentation in foreign languages and supports students who prepare for standardized tests in such languages. The Division particularly encourages Japanese students, often not presumed to be outgoing, to study abroad and join international academic exchange activities within the university. It also offers them opportunities to communicate with international students and promotes the construction of a university-wide platform to develop the communication skills of Japanese and international students.